زنجان - ایرنا - هفته نامه پیام زنجان در تازه ترین شماره خود مطلبی تحت عنوان 'از بیماری ام.اس چه می دانیم؟ را چاپ کرده و به نقل از نویسنده نوشته است: این بیماری در سال 1868 میلادی توسط «ژان مارتن شارکو» توصیف شده و آن را «multiple sclerosis» با نام اختصاری MS معرفی نموده است.

به گزارش ایرنا ، در این مطلب می خوانیم : متأسفانه عامل ایجاد بیماری ام.اس تاکنون شناخته نشده و این خود باعث عدم درمان قطعی این بیماری شده است. بدن انسان توسط دستگاه مرکزی عصبی (مغز و نخاع) کنترل می شود. این مرکز توسط رشته های عصبی با تمامی نقاط بدن در ارتباط است و کوچکترین حرکات اعضای بدن را تحت نظر داشته و به موقع واکنش و دستورات لازم را به اندامهای بدن می رساند.
در بدن ما رشته های عصبی دو نوع هستند: حسی و حرکتی. اعصاب حسی پیامها را از محیط گرفته و به مرکز عصبی می رسانند و در مقابل اعصاب حرکتی فرمانها و دستورات لازم را در این مورد به اندامهای مختلف برای واکنش مناسب انتقال می دهد.
همین سیستم عصبی از سلول های عصبی تشکیل یافته است که بطور زنجیروار به هم متصل هستند. این سلولها را «نورون» نیز می نامند.هر سلول عصبی از سه قسمت «دندریت»، «جسم سلولی» و «آکسون» تشکیل یافته که قسمت رویی آکسون از روکشی به نام «میلین» که نوعی چربی است تشکیل شده و کار میلین جلوگیری از تداخل اعصاب با همدیگر است یعنی همان کاری که روکش سیم های برق می کند.

 


در بیماری ام.اس سیستم ایمنی بدن (گلبولهای سفید) که وظیفه دفاع از بدن در مقابل ورود ویروسها و باکتریها را دارد به اشتباه شروع به آسیب رساندن به میلین سلولهای عصبی خودی نموده و بر روی اکسون سلول عصبی، برجستگیهایی به نام «پلاک» ایجاد می کند که این برجستگی ها مانع انتقال پیام شده و کار اعصاب را مختل می سازد و در نتیجه مرکز عصبی قدرت کنترلی خود بر بدن را تقریباً از دست می دهد و در این شرایط بدن دچار فلج و ناتوانی می شود که در این حالت می گویند فرد دچار بیماری خود ایمنی ام. اس شده است.
علایم بیماری ام.اس:
سرگیجه، دو بینی، تاری دید، بی حسی انگشتان، مورمور شدن، ضعف و گرفتگی عضلات، اختلال در کنترل ادرار و مدفوع، عدم هماهنگی بین کلمات در هنگام سخن گفتن، مشکل بلع، سنگینی سر و بدن، احساس شوک الکتریکی موقع خم کردن گردن به جلو، عدم تحمل آب گرم و هوای گرم، اختلالات جنسی، کاهش حافظه، بی حالی، افسردگی، استرس، تغییرات خلق و خوی، خستگی، عدم تمرکز، خارش در قسمت های مختلف بدن و ...علایم بیماری ام.اس هستند.
البته این را بدانیم که تعدادی از این علایم به طور قطع با علایم سایر بیماری ها وجه مشترک دارند چرا که با داشتن چندین علامت مذکور نباید به خودمان القا کنیم که حتماً به بیماری ام. اس مبتلا شده ایم و باید تشخیص این بیماری را به عهده یک پزشک متخصص بگذاریم.
شناخت و تشخیص بیماری ام.اس:
شناخت و تشخیص این بیماری توسط پزشک متخصص مغز و اعصاب امکانپذیر است چرا که این پزشک علاوه بر معاینات بالبنی بیمار، با گرفتن تصویر ام. آر. آی. آزمایش خون، تست مایع نخاعی، تست های پتانسیل القایی و ... پی به وجود بیماری در فرد می برد. سپس با تجویز داروهای مناسب با این بیماری مبارزه را آغاز می کند و در ضمن طی یک معرفی نامه، بیمار را به انجمن خیریه ام. اس معرفی می نماید تا بیمار بتواند از خدمات بهتری استفاده نماید.
چنانکه قبلاً گفته شد عامل ایجاد بیماری ام.اس هنوز به صورت قطعی برای محققین و پزشکان مشخص نشده و ناشناخته باقی مانده است. اما بعضی از محققین نظر می دهند که عوامل ژنتیک و محیطی در ایجاد این بیماری نقش دارند. این افراد عقیده دارند که عامل ژنتیکی این بیماری در بدن انسان وجود دارد که در شرایط خاصی، یک محرک باعث تحریک این ژن شده و بیماری را در فرد به وجود می آورد.
به عنوان مثال: حتماً قارچ خوراکی میل کرده اید، اگر دقت کرده باشید قارچ در طبیعت موقع فصل بهار تولید می شود چرا که عامل به وجود آورنده قارچ که «هاگ» می باشد از حدود خرداد ماه، تابستان، پاییز و زمستان را در خاک مانده، با رسیدن فصل بهار که دما و رطوبت خاک مناسب می گردد با وجود آمدن محرکی در طبیعت به نام رعد و برق در هنگام بارندگی شدید این هاگ به طور ناگهانی شروع به رشد کرده و قارچ را به وجود می آورد.
منظور این است که رعد و برق با ایجاد محرک (دما، نور، صوت و ...) باعث فعالیت فوری هاگ می گردد. پس عقیده بر این است که یک محرک ناشناخته، ژن موجود در بدن انسان را تحریک نموده و آن ژن، فرد را به بیماری ام.اس مبتلا می سازد.
بنا به گزارش محققین این بیماری توسط سلولهای بنیادی قابل درمان است. چرا که از حدود 50 سال قبل کانادایی ها در این مورد تحقیقاتی را آغاز کرده و اخیراً به نتایجی رسیده اند که داروی مورد نظر را یافته و آزمایشات لازم روی آن انجام گرفته و نتایج مثبتی به بار آورده و این دارو به زودی جهانی خواهد شد و دیگر از بابت این بیماری نگرانی نخواهیم داشت.
البته ناگفته نماند که کمبود ویتامین B12 و بخصوص ویتامین D نقش مؤثری در ایجاد این بیماری دارند. اما در رابطه با ارثی بودن این بیماری هنوز نظر قاطعی ارائه نشده است ولی این احتمال وجود دارد که بستگان درجه یک افراد مبتلا، ممکن است با درصد بیشتری از دیگران به این بیماری مبتلا شوند.
درمان های فیزیوتراپی را نباید از یاد برد. ورزش از جمله پیاده روی، شنا، یوگا و ... کاهش وزن، تغییر سبک زندگی، استراحت کافی، خنک نگه داشتن بدن، رژیم غذایی مناسب، استفاده مناسب از نور خورشید، کاهش اضطراب و استرس، استفاده مرتب از داروها زیر نظر پزشک و همکاری لازم با انجمن خیریه ام.اس و ...
انجمن حمایت از بیماران ام.اس:
متأسفانه با افزایش روز افزون تعداد بیماران ام.اس، عده ای از خیرین زنجانی کمر همت بسته و با احساس مسئولیت در قبال اینگونه افراد، در سال 1389 موفق به تشکیل انجمن حمایت از بیماران ام.اس (امید) شدند. این انجمن یک تشکل مردم نهاد غیرسیاسی، غیردولتی و غیرانتفاعی می باشد و برآن است تا با عنایت خداوند تابلوی زیبایی از تبلور عظمت و روح والای انسانی و شکوه مهربانی و بخشندگی را به تصویر بکشد.
هدف این انجمن این است که مرهمی باشد بر آلام بیماران و بر آن است که سخن گهربار رهبری را که فرمودند: 'ما می خواهیم اگر کسی در خانواده ای مریض شد بیش از مریض داری رنج دیگری نداشته باشد' را در حد توان به بار نشاند. و این شدنی است اگر من و تو دست در دست هم نهیم و با ایثار جان و مال به یاری هموطنان بیمارمان بشتابیم.
لذا در این جهت به همت خیرین گرامی کلینیک تخصصی ام.اس زنجان به مساحت 5000 مترمربع در 4 طبقه در حال ساخت است و حدود 90 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است که بخش هایی از این کلینیک انشاءلله در شهریور 96 و بقیه تا دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید که در این راستا دستان یاری رسان شما را به گرمی می فشاریم.
زنجان – دروازه رشت، خیابان صفا، بالاتر از بیمارستان شفیعیه، کوچه شهید گنج خانلو، پلاک 47 تلفن: 33468565
شماره حساب بانک ملت: 4304304203
6084/8068


Facebook    Google    LinkedIn    Twitter

برچسب ها

  

فرم همراهی

سفارش قلک

تخلیه قلک

بنر همدردی